Konec Bardotek v Čechách
Od 15. prosince (nového GVD) již ČD nebude vypravovat lokomotivy řady 749, takzvané „bardotky“. Lokomotiva s nezaměnitelným bubláním motoru je na ústupu už řadu let, poslední čtyři stroje České dráhy nasazovaly v létě na linky Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany a Čerčany – Světlá nad Sázavou. Dnes osobní vlaky tahají pouze dva stroje na první zmíněné trati. Bardotky jsou navíc k vidění už jen o víkendech. „Od 15. prosince budou i na těchto výkonech nahrazeny brejlovci řady 754,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Bardotka, vyráběná v 60. letech, je jednou z nejpovedenějších československých lokomotiv. Vznikla v dílnách ČKD a mimo jiné získala i medaili za design. Právě netradiční tvary ji vysloužily hned několik přezdívek. Zejména u první série připomínalo zaoblené čelo lokomotivy poprsí, což si strojvedoucí rázem spojili s hereckou hvězdou 60. let Brigitte Bardotovou.
Lokomotivě se ale také podle výrazu říká Zamračená, hlavně na jihu Čech je pak známá jako Barča. České dráhy mají v současnosti ve stavu 23 zamračených lokomotiv z let 1966 až 1971, většina už je ale úředně zrušena a připravena k sešrotování. Jiné ale přežijí jako historické kousky, jedna Barča už například zdobí železniční muzeum ČD v Lužné u Rakovníka. Pět provozních lokomotiv má i ČD Cargo, při troše štěstí mohou být spatřeny v okolí Českých Budějovic jako výpomoc například u manipulačních vlaků.
Nicméně, naštěstí některé Bardotky se zachránili díky odkupu soukromých dopravců (IDS Cargo, Hanzalík).
Legendární stroj zcela nezmizí už proto, že má řadu fanoušků doma i v zahraničí. Především Britové pořádají hromadné výlety do Čech jen proto, aby si mohli poslechnout zvuk motoru. Vyžadují přitom striktně lokomotivu bez tlumičů. Britové si nechávají vypravit zvláštní vlak v čele s Bardotkou, k jejich základnímu vybavení přitom patří kvalitní mikrofonu pro nahrávání motoru.
Zdroj: zpravy.e15.cz
Některé Bardotky budou jezdit dál, a to u soukromých dopravců (video pochází z Nymburka z minulé soboty)
Asi jediné moje video se zamračenou v podání Českých drah – zde v Olomouci
Tyto stroje by neměly z našich tratí zmizet. Je to již téměř 50let co vyjely na naše tratě. U těchto lokomotiv mne už jako 8miletého kluka fascinoval ten zvuk tohoto nízkoobrátkového motoru, když v těch tříčtvrtečních obrátkách ,,dupal“ do stoupání trati. A proto jsem se vyučil mechanikem motorových lokomotiv. A protože jsem měl vůči těmto strojům respekt, snažil jsem se jakoukoliv práci na těchto strojích udělat co nejpoctivěji a nejpřesněji. Snad i ty pitomé schůdky po kterých jsem vylézal nhoru. Byly to stroje de-facto dokonalé jak vzhledem, tak i v odvedené práci. A proto si nezaslouží zánik. To by byl neodpustitelný zločin.