Česká železniční YouTube komunita
Zprvu bych chtěl zdůraznit že se jedná pouze o moji úvahu.
Kanál Martinacek96 funguje na YouTube již nějaký ten pátek a během doby působení na tomto portálu se toho změnilo mnohé. Z původních cca 25 železničních autorů v roce 2010 se vyklubalo velké číslo fanoušků železnice (možná přesahující více jak, plácnu, 2 000), kteří svá videa vlaků vkládají na YouTube. Říkejme jim „železniční YouTubeři“. Najdete zde skoro přes 60 000 videí s železniční tématikou, což bylo ještě před 5 lety nemyslitelné. Zpřísnila se kritéria odběratelů (před pár lety se obvykle nahrávalo mobilem, dnes je nemyslitelné, že by někdo netočil alespoň v HD kvalitě).
Co šotouš, to jiný styl videí, jiný střih a také jiný pohled na železnici. Jsou lidé, kteří rádi točí ve stanici a pak zase ti, co točí zejména na volném prostranství. Kromě toho jsou tu také lidé, co točí například hlášení vlaků, železniční přejezdy, záběry přímo z jízdy ať už z okna nebo ze zadního vagónu, jsou i někteří šťastlivci, kteří si natočí jízdu přímo po boku strojvedoucího (nebo už fírové sami jsou).
Co u obvyklé YouTube komunity bývá, sami autoři se většinou znají také osobně. V případě železnice to platí dvojnásob. Lidé spolu natáčí, v době „klidu“ se baví o svých zážitcích při natáčení na trati. Nejvíce šotoušů (ať už fotografů či videošotoušů), najdete beze sporu u příležitosti jízd zvláštních vlaků nebo třeba při ukončení provozu tratě nebo určité řady.

Nicméně, toto ale nebyla nějaká mimořádná událost, kde šotouše potkáte snadno, ale předem naplánované společné setkání 6 šotoušů při natáčení v Polance nad Odrou. Málokdy točí běžný provoz v jedné zastávce najednou více jak 6 lidí. Zleva: Martinacek96, zdeans97, Roman Trojek, Kubasek12BKV, Tramvajak2255, PhilLebeda1.
Z některých železničních YouTuberů se postupně stávají vzory pro další generace. A ti samozřejmě mají motivaci se dál zlepšovat a pokračovat ve své činnosti, ačkoliv při šotoušení kdy natáčíte již pěknou řádku let, budete unikátní místa pro natáčení hledat již marně.
Postupem času se ale průměrný věk železničních YouTuberů snižuje, a to díky tomu, že dnešní 12letí taky rádi chtějí něco natočit, ačkoliv už sami neznají stav před rekonstrukcí některých stanic, což je taky docela na nich kritizováno v případě některých sporů a věcí v komentářích u videa (ostřílenými šotouši bývají nazýváni jako tzv. „kindermafiáni“).
Na 9 000 km tratí, které Česko pokrývá, je toho ale zatím stále ještě dost. Bude to ale stačit třeba za 10, 20 let? A jak se změní styl natáčení? Momentálně jsou populární sestřihy ze stanic a případně i ze zhlaví, ale jak to bude dál? Ukáže čas. 🙂
Škoda, že si zrovna teď dávám přestávku. Velký podíl na tom má škola (holt výška není takové peříčko jako střední :D), jednak se snažím šetřit na kameru (protože z foťáku to není tak nějak ono), a docela mě omrzelo „jdu k trati a točím“, chci to nějak oživit, možná zkusit nějaké „dokumentární videa“ nebo něco podobného.
Výška mě zrovna čeká 🙂 ale budu se snažit se věnovat co nejvíce času tomu, aby se to tady nezastavilo 😉 i když videí by asi bylo teda méně 🙂 Tak přeji, ať vysokou v pohodě dokončíš a staneš se tím, čím chceš.
Povedený článek, hezké rozdělení šotoušů 🙂
Díky 🙂